יום ראשון , 20 ספטמבר 2020
כתבות רצות
You are here: Home » דיני מקרקעין » תהליך הוצאת היתר בנייה

תהליך הוצאת היתר בנייה

כשמעוניינים להתחיל לבנות, אי אפשר סתם כך להתחיל לחפור יסודות ולצבוע קירות. יש לקבל היתר בנייה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וכדי לעשות זאת על היזם להתחיל תהליך הוצאת היתר בנייה עליו נסביר במאמר הבא. מדובר בצעד חובה עבור מי שמעוניין להתחיל לבנות באופן חוקי, בלי להיות מוטרד מקנסות שעלותם היא הון עתק.

תהליך הוצאת היתר בנייה – השלבים השונים

  • הגשת בקשת המידע – השלב הראשון של תהליך הוצאת היתר בנייה הוא הגשת בקשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה באותה רשות מקומית בה מתכננים לבנות. המטרה היא לקבל מידע על הקרקע או הנכס, עליו תתבסס בקשת ההיתר עצמו; שטח הנכס, בעלי הזכויות במקום, מספר חלקה וגוש, מפות ושרטוטים ועוד.
  • הכנת הבקשה להיתר – לאחר שקיבלנו את כל המידע, יש להכין את הבקשה בצורה מפורטת ויסודית. יש לכלול את תכנית הבנייה המפרטת את כל השינויים עבורם אנו מבקשים את ההיתר, אישורים מאנשי מקצוע המעורבים בתהליך, רישום זכויות, מפות של המקום, ועוד.
  • מגישים את הבקשה להיתר – סוף סוף, לאחר שסיימנו לאסוף את כל המסמכים השונים אפשר למלא את טופס הגשת הבקשה להיתר. את הטופס מקבלים מהרשות המקומית הרלוונטית, ואותו מגישים לוועדה המקומית יחד עם שאר המסמכים הדרושים. משהועברו המסמכים, תתבצע בדיקה אדמיניסטרטיבית בכדי לוודא שכל המסמכים הדרושים אכן קיימים. בשלב זה מהנדס הוועדה יבצע הערכה של אגרת הבנייה, מתוכה נתבקש לשלם כ- 20% מהאגרה. רק לאחר שלב זה, הבקשה תועבר לוועדה המקומית לתכנון ובנייה לבדיקה ודיון. 

הבקשה הוגשה ונמצאת כעת בידי הוועדה המקומית – מה יקרה לאחר מכן?

לא תצטרכו לחכות זמן רב מידי, תהליך הוצאת היתר בנייה יסתכם ב- 90 יום לכל היותר או ב- 45 יום במסלול מקוצר, בהמתנה לתשובה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה. בסופו של דבר יינתן או אישור ומתן היתר בנייה בהתאם לבקשה, דחיית הבקשה ומתן זכות לערעור או אישור הבקשה והיתר בתנאים שמכתיבה הוועדה. לאחר קבלת ההיתר, יש להשלים כמה צעדים נוספים בכדי שבאמת יהיה אפשר לצאת לדרך ולהתחיל לבנות כחוק. 

Comments are closed.